Vanaf maandag geldt bij de spoorwegen een nieuwe dienstregeling. Voor de meeste treinreizigers verandert er niet zo veel. TreinTramBus vindt het vooral een gemiste kans om slechte zaken uit het verleden te verbeteren.

De nieuwe dienstregeling bij de NMBS kan op weinig goedkeuring rekenen bij de reizigersorganisatie TreinTramBus. De nieuwe regeling is vooral een status quo en lang gevraagde verbeteringen komen er niet, luidt de kritiek.

"Er verandert niet zoveel. Het is dan ook een gemiste kans om zaken te verbeteren", reageert Jan Vanseveren van TreinTramBus. "Wat slecht is, blijft slecht. De verbindingen van Limburg naar Brussel blijven bijvoorbeeld heel traag, die zouden een kwartier sneller kunnen. De snelle treinen rijden nu alleen in de spits."

Volgens Vanseveren gaan de spoorwegen er her en der ook op achteruit. "Internationale treinen worden geschrapt, zoals de trein Maastricht-Brussel en er verdwijnt ook een trein van Brussel naar Zwitserland."

TreinTramBus ziet echter ook één lichtpuntje: de laatste trein Brussel-Gent-Oostende keert terug. "Die was in juni afgeschaft. We gaan die verwelkomen en in de bloemetjes zetten, om 1.15 uur in Gent-Sint-Pieters." De organisatie verwacht ook dat enkele aanpassingen tot een betere stiptheid tussen Gent en Antwerpen zullen leiden.

De nieuwe dienstregeling staat op de website van de NMBS.

(belga)